Pytanie od czytelnika dotyczące rodzaju kas fiskalnych

Czytelnicy piszący do nas często mają wątpliwości dotyczące rodzaju kas fiskalnych na jakich można sprzedawać bilety. Ostatnio również otrzymaliśmy podobne zapytanie. Treść korespondencji z czytelnikiem przedstawiamy poniżej. W przyszłości planujemy poruszyć zagadnienie bardziej szczegółowo.

Zawsze niezmiernie nas cieszy odzew ze strony naszych czytelników. Zachęcamy do zadawania pytań (również w komentarzach), w każdym przypadku postaramy się rozwiać wątpliwości.

Treść pytania:

Szanowni Państwo,

ze względu na wątpliwości interpretacyjne chciałbym się dowiedzieć, jaki mają Państwo pogląd w kwestii obowiązku stosowania przez wszystkich pasażerskich przewoźników drogowych w kom. regularnej kas fiskalnych typu bileterki.

Chodzi o to, czy w Państwa ocenie kasy typu bileterki mają obowiązek stosować wszyscy przewoźnicy drogowi wykonujący przewozy regularne, niezależnie od ew. udzielania pasażerom ulg ustawowych i zawartej w tej kwestii umowy z samorządem wojewódzkim, czy też obowiązek taki spoczywa tylko na przewoźnikach respektujących ulgi ustawowe i pobierających z tego tytułu dopłaty, a pozostali mogą stosować zwykłe kasy fiskalne (jak np. w sklepie spożywczym)?

Z poważaniem,

Czytelnik

 

Nasza odpowiedź:

Szanowny Panie,

bardzo dziękujemy za pytanie. Postaramy się na nie odpowiedzieć jak najlepiej potrafimy.

Najważniejszą kwestią jest to, że każdy przewoźnik, który prowadzi przewozy regularne (niezależnie od tego, czy ma podpisaną umowę o dopłaty z samorządem, czy też takich dopłat nie uzyskuje) ma obowiązek respektowania ulg ustawowych. Czyli, jeśli pasażer posiada uprawnienie do ulgi ustawowej, to zawsze powinien otrzymać bilet ulgowy.

Zezwolenia na prowadzenie przewozów regularnych wydawane są na podstawie Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1265 z późn. zm.). Zgodnie z artykułem 18b tej ustawy, przewoźnik nie tylko ma obowiązek załączenia cennika do wniosku, ale również podawania cennika opłat, uwzględniającego ulgi ustawowe, do publicznej wiadomości przy kasach dworcowych oraz w każdym autobusie wykonującym regularne przewozy osób.

Nie może więc istnieć sytuacja, w której przewoźnik nie respektuje ulg ustawowych. Jeśli tego nie robi, może stracić zezwolenie na prowadzenie regularnych przewozów.

Natomiast bez umowy z samorządem i spełnienia odpowiednich warunków, nie uzyska refundacji kosztów ulg ustawowych, które tak, czy inaczej musi respektować.

Jeśli chodzi o kwestię samych kas:

Art. 111 pkt 3d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) stanowi:

W przypadku gdy dla danego rodzaju czynności, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 7a pkt 1, są przewidziane kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym – podatnik jest obowiązany stosować te kasy.

Dla transportu pasażerskiego przewidziane są kasy o zastosowaniu specjalnym – są to bileterki. Używanie zwykłej kasy fiskalnej do sprzedaży biletów nie jest zgodne z prawem.

Mamy nadzieję, że rozwialiśmy Pańskie wątpliwości.

Z poważaniem,

Zespół ulgi-ustawowe

 

Post Author: Redakcja

2 myśli o “Pytanie od czytelnika dotyczące rodzaju kas fiskalnych

  • Ireneusz

    (9 stycznia 2018 - 11:20)

    Panowie „eksperci”, którzy piszecie o transporcie publicznym, a w szczególności o ulgach ustawowych – wprowadzacie czytelników w błąd twierdząc że: „każdy przewoźnik, który prowadzi przewozy regularne (niezależnie od tego, czy ma podpisaną umowę o dopłaty z samorządem, czy też takich dopłat nie uzyskuje) ma obowiązek respektowania ulg ustawowych. Czyli, jeśli pasażer posiada uprawnienie do ulgi ustawowej, to zawsze powinien otrzymać bilet ulgowy”. Jest to nieprawda, ponieważ bilety ulgowe z ulgą ustawową nie przysługują jeśli przewoźnik w ramach własnej strategii handlowej stosuje ulgi i zniżki taryfowe o charakterze komercyjnym.
    To co podajecie odnośnie kas fiskalnych to również mijanie się z prawdą… Cel uświęca środki… , ale bez przesady Wasze artykuły stają się wyjątkowo stronnicze i wieje z nich tanią reklamą. Sorry

    • Redakcja

      (9 stycznia 2018 - 14:47)

      Panie Ireneuszu, dziękujemy za komentarz. Zdanie: „każdy przewoźnik, który prowadzi przewozy regularne (niezależnie od tego, czy ma podpisaną umowę o dopłaty z samorządem, czy też takich dopłat nie uzyskuje) ma obowiązek respektowania ulg ustawowych” nie wprowadza czytelnika w błąd. Ubiegając się o zezwolenie na przewozy regularne (!) przewoźnik składa cennik wraz z ulgami ustawowymi (inaczej nie dostanie zezwolenia). Dotyczy to tylko przewozów regularnych. Nie dotyczy natomiast przewozów regularnych specjalnych, gdzie przewoźnik nie musi respektować ulg ustawowych i może ograniczyć wstęp dla pasażerów tylko do wybranej grupy np. pracowników firmy, albo mieszkańców danego osiedla. Na liniach regularnych (!) podróżny jeśli jest do tego uprawniony, zawsze ma prawo do skorzystania z ulgi ustawowej. W przypadku, gdy przewoźnik w ramach własnej strategii handlowej stosuje ulgi komercyjne, które pokrywają się z ulgami ustawowymi pasażer ma prawo wyboru, czy chce skorzystać ulgi handlowej, czy ustawowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*